יום שישי, 7 בנובמבר 2014

הקריירה של כובש מצדה


הכתובת מתעדת את הקריירה של לוקיוס פלביוס סילבה נוניוס באסוס, מושל יהודה לאחר המרד הגדול וכובש מצדה. התפקידים שהוא כיהן בהם רשומים בסדר יורד. הכתובת תורגמה מן המקור הלטיני. על ידי. כל הזכויות שמורות.

  לוקיוס פלביוס [----], בנו של וולינה סילבה נוניוס בסוס, קונסול(1), פונטיפקס, הלגאטוס של אוגוסטוס(2) בפרובינקיה יהודה בדרגת פרופראיטור, נבחר להיכנס לשדרת הפטריקים(3) בזמן כהונתם של אספסיאנוס האלוהי וטיטוס האלוהי כקנסורים(4), כמו כן הם בחרו לצרפו לפראיטוריאנים(5), שירת כלגאטוס של הלגיון העשרים ואחת רפאקס, כטריבון הפלבס, כקוואיסטור, כטריבון צבאי של הלגיון הרביעי סקיתיה, חבר בוועדת השלושה לענייני עונש מוות, פראיטור קווינקאינליס(6), פעמיים פטרון של הקולוניה בשמו ובשם [---] אמו ו[---מילה] אשתו, בעזרת עושרו ועל אדמתו שלו בנה את האמפיתאטרון וחנך אותו בהעלאת משחקים עם ארבעים לודרים.

(1) בשנת 81 לספירה.
(2) מילולית: "השליח של אוגוסטוס", לגאטוס היה תואר שנועד לציין שמפקד הכוחות הצבאיים נעדר סמכות צבאית עצמאית (Imperium) וסמכותו נובעת מזו של הקיסר שמאציל אותה עליו.
(3) מספר הפטריקים הידלדל עד כדי כמעט הכחדה. לכן מימי יוליוס קיסר השליטים יכלו לעביר פלבאים לשורות הפטריקים ע"י חוק.
(4) בשנת 73 לספירה.
(5) הבעת דעה בסנאט הרומי הייתה לפי המעמד. קודם דיברו החברים ששירתו בעבר כקונסולים, אחרי הם אלו ששירתו כפראיטורים וכו'. משמעות הפסקה הוא שאספסיאנוס וטיטוס העניקו לו מעמד של פראיטור לשעבר בסנאט.
(6) הכוונה שכיהן כאחד משני הפראיטורים בעירו אורבס סלוויה ולא ברומא. הקווינקאינלס בא לציין פראיטור שמשרת כל שנה חמישית שבשנה זאת צריכים לערוך מפקד אוכלוסין (קנסוס) בעיר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה